Lieksan kaupungin vesihuollolla on ollut reilun vuoden ajan käytössä häiriötilanteiden tekstiviestipalvelu, jolla voidaan tiedottaa nopeasti muutoksista tai häiriöistä vedenjakelussa suoraan kuntalaisia. Palvelua on käytetty jo useammissa tilanteissa, niin suunnitelluissa vesikatkoissa, kuin yllättävissäkin häiriötilanteissa.
Palvelu on vastannut odotuksia ja siitä saatu palaute on ollut hyvää. -Toivomme nyt entistä useamman kuntalaisen varmistavan, että omat yhteystiedot ovat ajan tasalla palvelussa, sanoo vesihuoltopäällikkö Ville Nevalainen.
Nopean tiedottamisen merkitys korostuu äkillisissä palvelukatkoissa, kuten pari viikkoa sitten Pankakoskella sattuneessa putkirikossa, jonka yhteydessä epäiltiin juomaveden saastuneen. -Jaoimme tiedotteet tilanteesta kiinteistöihin, joihin emme olleet saaneet yhteyttä tekstiviestipalvelun kautta, mutta se on väistämättä hitaampaa, kuin suoraan asiakkaiden puhelimiin lähetettävät tiedotteet, Nevalainen toteaa.
Miten häiriöviestintä toimii?
- Häiriötilanteissa tiedottamisen kohderyhmä valitaan digitaalisesta palvelusta osoitteiden perusteella ja tekstiviesti lähetetään automaattisesti kaikille yli 16-vuotiaille asukkaille, joiden puhelinnumero ja osoite on julkinen.
- Osoitetiedot on yhdistetty asukkaiden henkilökohtaisiin numeroihin. Mikäli ihmiset toivovat saavansa ilmoitukset esimerkiksi työnumeroon, tulee nämä numerot rekisteröidä palveluun erikseen.
- Jos kiinteistöjen omistajilla ja asukkailla on salainen tai estetty puhelinnumero, tulee numero rekisteröidä palveluun kaupungin verkkosivuilla osoitteessa: www.lieksa.fi/hairioviestinta
- Tiedotteita voi tilata itselleen useammasta osoitteesta, esimerkiksi oman kodin lisäksi myös vuokra- tai vapaa-ajanasunnon, kesämökin tai vastaavan osoitteesta.
- Tekstiviestin lisäksi häiriötiedotteet voi tilata sähköpostiin.
- Häiriötiedotteet julkaistaan myös kaupungin häiriöviestintä-verkkosivuilla, jossa voimassa olevat häiriötilanteet ovat nähtävissä tiedotteina ja kartalle merkattuina.
Palvelu huomioi digipalveluille asetetut saavutettavuusvaatimukset. Mikäli rekisterissä olevan puhelinnumeron haltijalla on käytössään puhelin, joka ei voi ottaa vastaan tekstiviestejä, palvelu soittaa numeroon ja tiedote kuuluu automaattisena ääniviestinä.
Järjestelmään tallennettuja numeroita ei käytetä muuhun kuin häiriötiedottamiseen. Numeroita ei myydä tai luovuteta eteenpäin ja ne ovat tallessa salasanasuojatulla palvelimella, johon on pääsy vain tekstiviestijärjestelmää käyttävillä henkilöillä.
Kaupunki tai vesihuolto ei koskaan kysy esim. maksutietoja palvelun kautta, eikä lähetä laskuja tekstiviestillä asiakkailleen.

