Itärata

Itärata

Itärata on suunnit­teilla oleva raideyh­teys pääkau­pun­ki­seu­dulta Porvoon kautta Kouvo­laan. Itärata mahdol­lis­taa suorem­mat ja nopeam­mat yhtey­det itäiseen Suomeen ja se täyden­tää Savon radan ja Karja­lan radan paran­ta­mis­hank­keita.​ Raideyh­teys suunni­tel­laan kaksi­rai­tei­sena ja sovel­tu­vaksi suurno­peus­ju­nien (300 km/h) liiken­nöin­tiin.

Itära­dan vaiku­tuk­set

Itära­dan vaiku­tusa­lu­eella asuu noin kaksi miljoo­naa suoma­laista ja alueella on paljon suurteol­li­suutta ja sekä kansain­vä­li­siä yhtiöitä. Nopea raideyh­teys avaa uusia mahdol­li­suuk­sia yrity­se­lä­mälle, inves­toin­neille, oppilai­tok­sille, matkai­lulle sekä toimi­ville työmark­ki­noille. Logis­ti­sesti toimiva ja elinvoi­mai­nen itäinen Suomi on merkit­tävä osa koko Suomen turval­li­suutta ja huolto­var­muutta. Lisäksi Itärata yhdis­tää Suomen entistä tiiviim­min osaksi euroop­pa­laista raide‑, lento- ja merilii­ken­teen logis­tista ketjua edistäen samalla EU:n huolto­var­muutta sekä NATOn toimin­tae­del­ly­tyk­siä pohjoi­sessa.

Suunnit­telu etenee

Raideyh­tey­den suunnit­te­lu­työ etenee vaiheit­tain 2030-luvun taittee­seen, ja tavoit­teena on liiken­nöin­ti­val­mius 2030-luvun lopulla. Parhail­laan käynnissä on ympäris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­me­net­tely sekä alusta­van yleis­suun­ni­tel­man laadinta. Tätä seuraa­vat vaiheet ovat varsi­nai­nen yleis­suun­ni­telma sekä ratasuun­ni­telma. Lisäksi suunnit­te­lun aikana tehdään useita erilai­sia selvi­tyk­siä parhaan loppu­tu­lok­sen saami­seksi. Suunnit­te­lun aikana tehdään tiivistä yhteis­työtä kuntien, kaupun­kien sekä muiden sidos­ryh­mien kanssa.

Itärata osana euroop­pa­laista liiken­ne­jär­jes­tel­mää

Euroo­pan Unionin uudessa asetuk­sessa Itärata on lisätty Euroo­pan laajui­sen liiken­ne­ver­kon (TEN‑T) laajen­net­tuun ydinverk­koon. Asetuk­sen hyväk­sy­mi­nen vaatii vielä minis­te­ri­neu­vos­ton ja Euroo­pan parla­men­tin viral­li­sen hyväk­syn­nän, ja se tulee voimaan toden­nä­köi­sesti kesän 2024 aikana. Itära­dasta tulee siten tiiviim­min osa ilmas­to­ta­voit­teita edistä­vää euroop­pa­laista liiken­ne­verk­koa.

TEN-T-verkkoon nimetyille hankkeille voi hakea EU:n myöntä­mää CEF-rahoi­tusta, joka voisi olla enintään 50 prosent­tia Itära­dan suunnit­te­lun aikai­sista hyväk­syt­tä­vistä kustan­nuk­sista. Itärata on strate­gi­nen inves­tointi euroop­pa­lai­seen raide­lii­ken­tee­seen.

Itärata myös selvit­tää euroop­pa­lai­sen raide­le­vey­den vaiku­tuk­sia ja mahdol­li­suuk­sia. Suomessa käytössä oleva raide­le­veys on lähes yhdek­sän senttiä leveämpi kuin Euroo­passa yleisim­min käytössä oleva raide­le­veys.

Itärata Oy

Itärata Oy:n tehtä­vänä on suunni­tella Itärata raken­ta­mis­val­miu­teen saakka. Yhtiön omista­vat Suomen valtio (51 %) edusta­ja­naan liikenne- ja viestin­tä­mi­nis­te­riö sekä 24 kuntaa tai kaupun­kia.

Lue lisää hankkeesta Itära­dan verkko­si­vulta www.itarata.fi

Itärata logo