Rakennusvalvonta - rakennuspiirros pöydällä

Raken­ta­mi­sen luvat

Raken­ta­mi­sen luvat

Raken­ta­mi­sen lupien hakemi­nen

Raken­ta­mi­sen luvat haetaan sähköi­sen lupapal­ve­lun kautta (www.lupapiste.fi).
Jos tarvit­set ohjeita tai tukea Lupapiste-järjes­tel­män käyttöön, niin tutustu Lupapis­teen käyttö­oh­jei­siin. Napsauta sivus­ton yläva­li­kosta Käyttö­oh­jeet, jolloin ohjau­du­taan Lupapis­teen tukipor­taa­liin, joka avautuu uuteen ikkunaan. Ks. kuva alla. 

Raken­ta­mis­lupa

Uuden raken­nus­koh­teen raken­ta­mi­nen saattaa edellyt­tää raken­ta­mis­lu­paa. Asuin­ra­ken­nuk­selle tai vapaa-ajan asunnolle ja niiden laajen­nuk­sille vaadi­taan lupa koosta riippu­matta.

Uusi raken­ta­mis­laki tuli voimaan 1.1.2025. Vireille saate­tut asiat ennen uuden raken­ta­mis­lain voimaan tuloa (esim. raken­nus­lu­pa­ha­ke­mus vireillä viran­omai­sessa vuoden 2024 puolella) käsitel­lään loppuun sovel­taen tämän lain voimaan tullessa voimassa ollutta maankäyttö- ja raken­nus­la­kia ja siihen liitty­viä säännök­siä.

Yksi keskei­sim­mistä raken­ta­mis­lain muutok­sista on, että kerro­sa­lal­taan enintään 30 mpihara­ken­nus­ten ja enintään 50 m2 katos­ten raken­ta­mi­seen omalle tontille ei enää edelly­tetä lupaa. Asuin­ra­ken­nuk­selle tai vapaa-ajana­sun­nolle vaadi­taan kuiten­kin aina lupa koosta riippu­matta.

Raken­ta­mis­lu­van sisältö

Raken­ta­mis­lupa koostuu aluei­den­käy­töl­lis­ten edelly­tys­ten (sijoit­ta­mi­sen edelly­tyk­set) tarkas­te­lusta ja olennais­ten teknis­ten vaati­mus­ten (toteut­ta­mi­sen edelly­tyk­set) tarkas­te­lusta. Luvan hakijan niin pyytäessä raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­nen voi ratkaista sijoit­ta­mi­sen edelly­tys­ten olemas­sao­lon erilli­sellä päätök­sellä (sijoit­ta­mis­lupa).

Raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­nen myöntää raken­ta­mis­lu­van ilman sijoit­ta­mi­sen edelly­tys­ten arvioin­tia pelkäs­tään toteut­ta­mi­sen edelly­tys­ten perus­teella, jos kysymyk­sessä on korjaus- ja muutos­työ, jolla ei ole vaiku­tusta sijoit­ta­mi­sen edelly­tys­ten täytty­mi­seen.

Milloin raken­ta­mis­lupa tarvi­taan?

Uuden raken­nus­koh­teen raken­ta­mi­nen edellyt­tää raken­ta­mis­lu­paa, jos kohde on:

1) asuin­ra­ken­nus;

2) kooltaan vähin­tään 30 neliö­met­riä tai 120 kuutio­met­riä oleva raken­nus;

3) kooltaan vähin­tään 50 neliö­met­riä oleva katos;

4)  yleisö­ra­ken­nelma, jota voi käyttää yhtä aikaa vähin­tään viisi luonnol­lista henki­löä lukuun ottamatta enintään kolme kuukautta paikal­laan pidet­tä­vää tapah­tu­ma­ra­ken­netta;

5) vähin­tään 30 metriä korkea masto tai piippu;

6) vähin­tään 2 neliö­met­rin suurui­nen valaistu mainos­laite;

7) energia­kaivo;

8) erityistä toimin­taa varten raken­net­tava alue, josta aiheu­tuu vaiku­tuk­sia sitä ympäröi­vien aluei­den käytölle.

Uuden raken­nus­koh­teen raken­ta­mi­nen edellyt­tää raken­ta­mis­lu­paa myös,

  • jos raken­ta­mi­sella on vähäistä merkit­tä­väm­pää vaiku­tusta aluei­den käyttöön,
  • kaupun­ki­ku­vaan ja maise­maan,
  • kulttuu­ri­pe­rin­töön tai ympäris­tö­nä­kö­koh­tiin,
  • raken­ta­mi­nen edellyt­tää viran­omais­val­von­taa olennais­ten teknis­ten vaati­mus­ten toteu­tu­mi­sen varmis­ta­mi­seksi, tai
  • raken­nus­val­von­nan on tarpeen valvoa raken­nus­koh­teen raken­ta­mista yleisen edun kannalta.

Poikkeuk­set

Raken­ta­mis­lupa ei kuiten­kaan ole tarpeen, jos toimen­pide perus­tuu aluei­den­käyt­tö­lain mukai­seen katusuun­ni­tel­maan, liiken­ne­jär­jes­tel­mästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukai­seen hyväk­syt­tyyn tiesuun­ni­tel­maan tai ratalain (110/2007) mukai­seen hyväk­syt­tyyn ratasuun­ni­tel­maan.

Korjaus- ja muutos­työt

Raken­ta­mis­lupa tarvi­taan

  • sellai­seen korjaus- ja muutos­työ­hön, joka on verrat­ta­vissa raken­nuk­sen raken­ta­mi­seen, sekä
  • raken­nuk­sen laajen­ta­mi­seen tai sen kerro­sa­laan lasket­ta­van tilan lisää­mi­seen.

Raken­nus­koh­detta korjat­taessa raken­ta­mis­lupa tarvi­taan, jos

  • korjaus kohdis­tuu vähäistä merkit­tä­väm­mässä määrin toimen­pi­dea­lu­eessa todetun terveys­hai­tan poista­mi­seen,
  • toimen­pi­dea­lu­een kantava rakenne on vaurioi­tu­nut,
  • korjaus­toi­men­pi­teet voivat vaaran­taa raken­nus­koh­teen terveel­li­syy­den tai turval­li­suu­den, tai
  • korjaa­mi­sella on merkit­tä­vää vaiku­tusta kaupun­ki­ku­vaan, maise­maan tai kulttuu­ri­pe­rin­töön.
  • korjaa­mi­nen kohdis­tuu raken­nus­koh­teen olennai­siin ominais­piir­tei­siin.

Eritys­ta­pauk­set

Raken­ta­mis­lupa tarvi­taan aina, jos:

1) korja­taan tai muute­taan kaavan tai lain nojalla suojel­tua taikka histo­rial­li­sesti tai raken­nus­tai­teel­li­sesti arvokasta raken­nusta tavalla, jolla on merkit­tä­vää vaiku­tusta raken­nuk­sen suojel­ta­valle tai raken­nus­tai­teel­li­selle arvolle;

2) raken­nuk­sen vaippaan tai tekni­siin järjes­tel­miin liitty­vällä korjaus- tai muutos­työllä voidaan vaikut­taa merkit­tä­västi raken­nuk­sen energia­te­hok­kuu­teen taikka energia- ja ympäris­tö­vai­ku­tuk­siin raken­nuk­sen koko elinkaa­ren aikana;

3) muute­taan raken­nuk­sen tai sen osan käyttö­tar­koi­tusta olennai­sesti.

Raken­ta­mis­lu­pa­ha­ke­muk­sen liitteet

1.1.2026 alkaen raken­ta­mis­lu­pa­ha­ke­muk­seen on liitet­tävä raken­nus­koh­teesta ja sen laajuu­desta riippuen:

1) raken­nus­suun­ni­tel­maan sisäl­ty­vät pääpii­rus­tuk­set, jotka raken­nus­suun­nit­te­lija varmen­taa allekir­joi­tuk­sel­laan;

2) raken­nuk­sen raken­nus­suun­ni­tel­mien laadin­nassa tehty pääpii­rus­tus­ta­soi­nen suunni­tel­ma­malli tai tiedot koneluet­ta­vassa muodossa taikka muun kuin raken­nuk­sen osalta selvi­tys raken­nus­koh­teesta ja sen vaiku­tuk­sista ympäröi­vään aluee­seen;

3) selvi­tys siitä, että hakija hallit­see raken­nus­paik­kaa.

Raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­nen voi hankkeen laatu ja laajuus huomioon ottaen perus­tel­lusta syystä edellyt­tää, että raken­ta­mis­lu­pa­ha­ke­muk­seen liite­tään myös:

1) selvi­tys raken­nus­pai­kan perus­ta­mis- ja pohjao­lo­suh­teista sekä näiden edellyt­tä­mästä perus­ta­mis­ta­vasta ja tarvit­ta­vista muista toimen­pi­teistä;

2) energia­sel­vi­tys;

3) raken­nus­tuo­te­luet­telo;

4) selvi­tys raken­nus­pai­kan terveel­li­syy­destä ja korkeus­suh­teista;

5) selvi­tys raken­nuk­sen kunnosta toimen­pi­dea­lu­een osalta, jos kyseessä on korjaus­hanke;

6) muu kuin 1–5 kohdassa tarkoi­tettu lupaha­ke­muk­sen ratkai­se­mi­seksi tarvit­tava olennai­nen selvi­tys.

Raken­nus­koh­teen suunnit­te­li­joi­den ilmoit­ta­mi­nen

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on ilmoi­tet­tava raken­ta­mis­lu­pa­ha­ke­muk­sen yhtey­dessä kirjal­li­sesti raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle hankkeen pääsuun­nit­te­lija ja raken­nus­suun­nit­te­lija. Samassa yhtey­dessä on ilmoi­tet­tava myös hankkeen arvioi­mi­sen kannalta olennai­set erityis­suun­nit­te­li­jat. Muut erityis­suun­nit­te­li­jat on ilmoi­tet­tava ennen erityis­suun­ni­tel­man toimit­ta­mista raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle. Ilmoi­tuk­seen on sisäl­ly­tet­tävä suunnit­te­li­jan suostu­mus tehtä­vään. Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on ilmoi­tet­tava kirjal­li­sesti raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle myös suunnit­te­li­jan vaihtu­mi­sesta kesken raken­ta­mis­hank­keen.

Naapu­rin kuule­mi­nen ja tiedot­ta­mi­nen raken­ta­mis­lu­vasta

Naapu­rilla tarkoi­te­taan vierei­sen tai vasta­päätä olevan kiinteis­tön tai muun alueen omista­jaa ja halti­jaa. Jos raken­nus­paikka sijait­see kortte­lissa, jossa on voimassa kolmiu­lot­tei­nen tontti­jako, naapu­rilla tarkoi­te­taan lisäksi sellaista samassa kortte­lissa sijait­se­van ylä- tai alapuo­li­sen taikka rinnak­kai­sen kiinteis­tön omista­jaa ja halti­jaa, jonka kiinteis­tön raken­ta­mi­seen tai muuhun käyttä­mi­seen päätös voi vaikut­taa olennai­sesti.

Kunnan on ilmoi­tet­tava raken­ta­mis­lu­pa­ha­ke­muk­sen vireille tulosta ja kuultava naapu­reita, jollei ilmoit­ta­mi­nen ja kuule­mi­nen raken­ta­mis­hank­keen vähäi­syys tai sijainti taikka kaavan sisältö huomioon ottaen ole naapu­rien edun kannalta ilmei­sen tarpee­tonta.

Luvan hakija voi liittää hakemuk­seensa selvi­tyk­sen siitä, että naapu­rit tai osa naapu­reista ovat tietoi­sia hankkeen kannalta merkit­tä­vistä asiakir­joista ja tiedoista sekä selvi­tyk­sen heidän mahdol­li­sesta kannas­taan hankkee­seen.

Luvan hakijan on tiedo­tet­tava lupaha­ke­muk­sen vireil­lä­olosta raken­nus­pai­kalla.

Raken­ta­mis­lu­pa­ha­ke­muk­sen käsit­tely, päätös ja kuulu­tus

Raken­ta­mis­lu­paa myönnet­täessä kunnan raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­nen hyväk­syy pääpii­rus­tuk­set ja niitä vastaa­van raken­nus­koh­teen suunni­tel­ma­mal­lin tai koneluet­ta­vat tiedot raken­ta­mi­sessa nouda­tet­ta­viksi.

Raken­ta­mis­lu­van yhtey­dessä vahvis­te­taan selvi­tyk­set siltä osin kuin niiden perus­teella on arvioitu sijoit­ta­mi­sen edelly­tyk­set. Asian­omaista toteu­tus­vai­hetta koske­vat piirus­tuk­set ja niitä vastaava suunni­tel­ma­malli tai koneluet­ta­vat tiedot on toimi­tet­tava raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­sen hyväk­syt­tä­viksi ennen kyseistä vaihetta koske­van työn aloit­ta­mista.

Lupavi­ran­omai­sen antaa lupapää­tök­sen tiedoksi julki­sella kuulu­tuk­sella.

Päätös toimi­te­taan luvan hakijalle ja luvan myöntä­mi­sestä ilmoi­te­taan viran­omai­sille ja niille, jotka asian käsit­te­lyn yhtey­dessä ovat sitä pyytä­neet.

Vastaa­van ja erityi­sa­lan työnjoh­ta­jan ilmoit­ta­mi­nen

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on ennen raken­nus­työn aloit­ta­mista ilmoi­tet­tava kirjal­li­sesti raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle vastaava työnjoh­taja ja ennen kysei­sen erityi­sa­lan raken­nus­töi­den alkamista, kuka erityi­sa­lan työnjoh­taja on. Ilmoi­tuk­seen on liitet­tävä kirjal­li­nen suostu­mus, jossa vastaava työnjoh­taja tai erityi­sa­lan työnjoh­taja sitou­tuu vastuu­vel­vol­li­sena johta­maan raken­nus­työtä.

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on ilmoi­tet­tava kirjal­li­sesti raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle vastaa­van työnjoh­ta­jan tai erityi­sa­lan työnjoh­ta­jan vaihtu­mi­sesta kesken raken­ta­mis­hank­keen.

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän huoleh­ti­mis­vel­vol­li­suus

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on huoleh­dit­tava siitä, että raken­nus suunni­tel­laan ja raken­ne­taan raken­ta­mista koske­vien säännös­ten ja määräys­ten sekä myönne­tyn luvan mukai­sesti. Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vällä on oltava hankkeen vaati­vuu­den mukai­set edelly­tyk­set sen toteut­ta­mi­seen.

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on huoleh­dit­tava, että raken­ta­mis­hank­keessa on kelpoi­suus­vaa­ti­muk­set täyttä­vät suunnit­te­li­jat ja että muilla­kin raken­ta­mis­hank­keessa toimi­villa on heidän tehtä­viensä vaati­vuu­den edellyt­tämä asian­tun­te­mus ja ammat­ti­taito.

Raken­nus­työn aloit­ta­mi­nen ja valvonta

Raken­nus­työn viran­omais­val­vonta alkaa luvan­va­rai­sen raken­nus­työn aloit­ta­mi­sesta ja päättyy loppu­kat­sel­muk­seen. Valvonta kohdis­tuu viran­omai­sen päättä­missä työvai­heissa ja laajuu­dessa raken­ta­mi­sen hyvän loppu­tu­lok­sen kannalta merkit­tä­viin seikkoi­hin.

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on tehtävä kunnan raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle aloit­ta­mi­sil­moi­tus raken­ta­mis­lu­paa edellyt­tä­västä raken­nus­työstä ennen työn aloit­ta­mista. Aloit­ta­mi­sil­moi­tusta ei kuiten­kaan tarvitse tehdä, jos ennen raken­nus­työn aloit­ta­mista on pidetty aloitus­ko­kous.

Milloin raken­nus­työ katso­taan alkaneeksi?

Raken­nus­työ on aloitettu, kun raken­nuk­sen perus­tuk­sen valutyöt tai perus­tuk­seen kuulu­vien raken­nuso­sien asenta­mi­nen on alkanut. Raken­nuk­sen korjaus- ja muutos­työssä raken­nus­työ on aloitettu, kun raken­tei­den tai raken­nuso­sien purka­mi­nen tai raken­ta­mi­nen on alkanut. Jos suunnit­te­lun kannalta on välttä­mä­töntä purkaa raken­teita, on purku­työ mahdol­li­nen ennen korjaus- ja muutos­työn alkua.

Työnjoh­ta­jan ilmoi­tus ennen aloitusta

Raken­nus­työtä ei saa aloit­taa ennen kuin vastaa­vasta työnjoh­ta­jasta ja hankkeen niin edellyt­täessä erityi­sa­lan työnjoh­ta­jasta on jätetty ilmoi­tus raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle. Jos raken­ta­mis­hank­keessa ei ole enää työnjoh­ta­jaa, tai tämä ei täytä raken­ta­mis­lain 89 §:ssä säädet­tyjä vaati­muk­sia, raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­sen on keskey­tet­tävä raken­nus­työ, kunnes hankkee­seen ryhtyvä on ilmoit­ta­nut uuden työnjoh­ta­jan.

Raken­nus­työn laatu­vaa­ti­muk­set

Raken­nus­työn suori­tuk­sen on täytet­tävä raken­ta­mista koske­vien säännös­ten ja määräys­ten sekä hyvän raken­nus­ta­van vaati­muk­set.

Raken­ta­mi­sen aikai­nen muutos

Jos lupapää­tök­sessä hyväk­sy­tyistä suunni­tel­mista poikkea­mi­nen, sen laatu ja lupahar­kin­taa koske­vat säännök­set huomioon ottaen, merkit­see luvan olennaista muutta­mista tai vaikut­taa naapu­rien asemaan, on suunni­tel­masta poikkea­mi­selle haettava raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selta raken­ta­mis­lupa. Muutos­lu­pa­ha­ke­mus haetaan sähköi­sen lupajär­jes­tel­män kautta uutena raken­ta­mis­lupa-asiana, viita­ten selos­tus­teks­tissä aikai­sem­paan alkupe­räi­sen lupaha­ke­muk­sen lupatun­nuk­seen.

Luvan voimas­saolo ja luvan jatka­mi­nen

Jollei raken­nus­työtä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa luvan lainvoi­mai­seksi tulosta, lupa on rauen­nut.

Raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­nen voi piden­tää luvan tai hyväk­syn­nän voimas­sao­loa työn aloit­ta­mista varten enintään kahdella vuodella, jos oikeu­del­li­set edelly­tyk­set raken­ta­mi­seen tai muuhun toimen­pi­tee­seen ovat edelleen voimassa. Työn loppuun­saat­ta­mista varten määrä­ai­koja voidaan piden­tää enintään kolmella vuodella kerral­laan.

Sijoit­ta­mis­lupa erilli­sellä päätök­sellä

Jos raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhtyvä hakee erillistä päätöstä sijoit­ta­mis­lu­vasta, lupaha­ke­muk­seen on liitet­tävä selvi­tyk­set, joiden perus­teella voidaan arvioida raken­ta­mis­laissa 44–46 §:ssä säädet­ty­jen edelly­tys­ten täytty­mi­sen. Selvi­tyk­senä on toimi­tet­tava tiedot

  1. massoit­te­lusta ja julki­si­vusta sekä
  2. sijoit­tu­mi­sesta raken­nus­pai­kalle,
  3. ajoyh­tey­den järjes­tä­mi­sestä sekä
  4. aluei­den, joilla on tai on tarkoi­tus toteut­taa kunnal­lis­tek­niikka, osalta tieto, mistä kohti raken­nuk­sen on siihen tarkoi­tus liittyä.

Puiden kaata­mi­nen ja maise­ma­työ­lupa

Maise­maa muutta­vaa maanra­ken­nus­työtä, puiden kaata­mista tai muuta näihin verrat­ta­vaa toimen­pi­dettä ei saa suorit­taa ilman kunnan myöntä­mää lupaa (toimen­pi­de­ra­joi­tus):

  1. asema­kaava-alueella
  2. ranta-asema­kaava-alueella, jos ranta-asema­kaa­vassa niin määrä­tään; (koskee uusia 1.5.2017 jälkeen voimaan tulleita kaavoja)
  3. yleis­kaava-alueella, jos yleis­kaa­vassa niin määrä­tään, lukuun ottamatta puiden kaata­mista yleis­kaa­vassa maa- ja metsä­ta­lous­val­tai­seksi alueeksi osoite­tulla alueella
  4. alueella, jolla on voimassa aluei­den­käyt­tö­lain 53 §:ssä tarkoi­tettu raken­nus­kielto asema­kaa­van laati­mi­seksi tai jolle yleis­kaa­van laati­mista tai muutta­mista varten on niin määrätty.

Poikkeuk­set maise­ma­työ­lu­van tarpeesta

Maise­ma­työ­lu­paa ei tarvita

  1. Yleis- tai asema­kaa­van toteut­ta­mi­seksi tarpeel­lis­ten taikka myönne­tyn raken­ta­mis­lu­van mukais­ten töiden suorit­ta­mi­seen eikä vaiku­tuk­sil­taan vähäi­siin toimen­pi­tei­siin.
  2. Raken­ta­mis­han­ketta valmis­te­le­viin välttä­mät­tö­miin toimen­pi­tei­siin, jotka liitty­vät lainvoi­mai­sen kaavan toteut­ta­mi­seen.
  3. Toimen­pi­tee­seen, joka perus­tuu liiken­ne­jär­jes­tel­mästä ja maanteistä annetun lain mukai­seen hyväk­syt­tyyn tiesuun­ni­tel­maan tai ratalain mukai­seen hyväk­syt­tyyn ratasuun­ni­tel­maan.

Yksit­täi­set puut

Yksit­täis­ten puiden kaata­mi­nen tontilta tai raken­nus­pai­kalta on sallit­tua, jos kaikki seuraa­vista ehdoista täyttyvä:

  • Puut sijait­se­vat hallit­se­mal­lasi tontilla.
  • Kaadet­ta­vien puiden määrä on alle puolet tontin kaikista puista.
  • Asema­kaa­vassa ei ole puita koske­via suoje­lu­mää­räyk­siä tai puu ei ole luonnon­suo­je­lu­lain perus­teella tehdyllä päätök­sellä rauhoi­tettu.
  • Puut eivät kasva sellai­sella tontin osalla, jolla asema­kaa­van mukaan tulee olla puita.
  • Puut eivät ole maise­ma­ku­val­li­sesti merkit­tä­viä. Merkit­tä­viä puita ovat esimer­kiksi komeat vanhat yksit­täis­puut, puuryh­mät, puuku­jan­teet ja vastaa­vat, joiden häviä­mi­sellä on ympäris­töä olennai­sesti köyhdyt­tävä vaiku­tus ja ne ovat lajil­taan harvi­nai­sia Suomessa.
  • Kaata­mi­nen on kerta­luon­toi­nen toimen­pide, eikä jatku­vaa toimin­taa.
  • Rajalla / rajan lähei­syy­dessä (alle 1 m:n etäisyys) kasva­vien puiden kaata­mi­selle saadaan naapu­rin kirjal­li­nen suostu­mus.
  • Puut eivät sijaitse tontilla olevien ilmajoh­to­jen (sähkö­joh­dot) lähei­syy­dessä.
  • Lupa puun/puiden kaata­mi­seen tarvi­taan, mikäli edellä maini­tut ehdot eivät täyty. Tällöin puunkaa­toa varten sinun tulee pyytää lausunto raken­nus­val­von­nasta. Tapaus­koh­tai­sen harkin­nan mukaan raken­nus­val­vonta velvoit­taa hakemaan lupaa, mikäli lausun­to­me­net­tely ei ole riittävä.

Turval­li­suus ja luonnon­suo­jelu

Mikäli et ole varma puunkaa­toon liitty­västä luvan­va­rai­suu­desta, ota yhteyttä raken­nus­val­von­taan.
Kaikessa puun kaata­mi­sessa tulee aina varmis­tua toimen­pi­teen turval­li­suu­desta.

Pihapui­den kaata­mi­sessa tulee huomioida luonnon­suo­je­lul­li­set säädök­set. Varminta onkin kaataa puut lintu­jen pesimä­ajan ulkopuo­lella (maalis-huhti­kuulta heinä­kuun loppuun).

Välit­tö­män vaaran aiheut­tava puu

Ympäris­tölle vaaral­li­sen puun voi kaataa ilman lupaa, kun toimen­pide on tarpeen välit­tö­män vaaran poista­mi­seksi. Puun vaaral­li­suus on tarvit­taessa pystyt­tävä todis­ta­maan myös jälkeen­päin. Esimer­kiksi pelkkä uhka siitä, että lumikuor­malla puun oksia saattaa revetä ja pudota maahan, ei ole kaato­pe­ruste. Raken­nus­val­vonta voi velvoit­taa istut­ta­maan vaaral­li­sena kaade­tun puun tilalle uuden vastaa­van puun. Mikäli välitöntä vaaraa ei ole, nouda­te­taan huono­kun­tois­ten­kin puiden kohdalla normaa­lia lupame­net­te­lyä.

Kiinteis­tön haltija on velvol­li­nen valvo­maan kiinteis­tön puiden kuntoa ja ryhty­mään tarvit­taessa toimen­pi­tei­siin. Kaatu­neen puun muille aiheut­ta­mista vahin­goista vastaa kiinteis­tön haltija.

Purka­mis­lupa ja purka­mi­sil­moi­tus

Raken­nusta tai sen osaa ei saa ilman lupaa purkaa asema­kaava-alueella tai alueella, jolla yleis­kaa­vassa niin määrä­tään, eikä alueella, jolla on voimassa aluei­den­käyt­tö­lain 53 §:ssä tarkoi­tettu raken­nus­kielto asema­kaa­van laati­mi­seksi.

Purka­mi­nen ilman lupaa

Lupaa ei tarvita, jos voimassa oleva raken­ta­mis­lupa, aluei­den­käyt­tö­lain mukai­nen katusuun­ni­telma, liiken­ne­jär­jes­tel­mästä ja maanteistä annetun lain mukai­nen hyväk­sytty tiesuun­ni­telma tai ratalain mukai­nen hyväk­sytty ratasuun­ni­telma edellyt­tä­vät raken­nuk­sen purka­mista.

Lupaa ei myöskään tarvita talous­ra­ken­nuk­sen ja muun siihen verrat­ta­van vähäi­sen raken­nuk­sen purka­mi­seen, ellei raken­nusta ole pidet­tävä histo­rial­li­sesti merkit­tä­vänä tai raken­nus­tai­teel­li­sesti arvok­kaana tai tällai­sen kokonai­suu­den osana.

Jollei purka­mi­seen tarvita lupaa, raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on kirjal­li­sesti ilmoi­tet­tava kunnan raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­selle raken­nuk­sen tai sen osan purka­mi­sesta 30 päivää ennen purka­mis­työ­hön ryhty­mistä (purka­mi­sil­moi­tus). Raken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­nen voi maini­tun ajan kuluessa perus­tel­lusta syystä vaatia luvan hakemista.

Purka­mis­lu­van edelly­tyk­set (RakL 56 §)

Raken­nuk­sen saa purkaa, jos asema‑, yleis- tai maakun­ta­kaa­vassa, joka on alle 13 vuotta vanha, salli­taan purka­mi­nen eikä raken­nusta ole suojeltu lain nojalla. Alueella, jolla ei ole asema‑, yleis‑, tai maakun­ta­kaa­vaa tai kaava on vanhempi kuin 13 vuotta, raken­nuk­sen purka­mi­nen ei saa aiheut­taa haittaa tulevalle kaavoi­tuk­selle tai aluei­den käytön muulle järjes­tä­mi­selle eikä vaikeut­taa raken­ne­tun ympäris­tön suoje­le­mista koske­vien tavoit­tei­den saavut­ta­mista.

Tilan­teessa, jossa purka­mi­nen johtaa purku­ma­te­ri­aa­lin uudel­leen­käyt­töön tai kierrä­tyk­seen, muun kuin suojel­lun raken­nuk­sen saa purkaa aina, jos:

  1. raken­nus sijait­see kunnassa, jossa raken­nuk­set ovat menet­tä­neet suurim­man osan arvos­taan
  2. raken­nuk­selle ei ole enää osoitet­ta­vissa käyttö­tar­koi­tusta
  3. raken­nuk­sen kunto ja korjaus­mah­dol­li­suu­det ovat huonot.

Kunta voi myöntää luvan asema­kaa­valla suojel­lun raken­nuk­sen purka­mi­seen, jos:

  1. Raken­nus on ollut kunnan tai kuntao­mis­tei­sen yhtiön omistuk­sessa vähin­tään kymme­nen vuotta
  2. Raken­nus ei ole tekni­sesti, toimin­nal­li­sesti ja talou­del­li­sesti korjat­ta­vissa
  3. Purka­mi­nen johtaa purku­ma­te­ri­aa­lin uudel­leen­käyt­töön tai kierrä­tyk­seen
  4. Raken­nus ei ole valta­kun­nal­li­sesti tai maakun­nal­li­sesti merkit­tävä.

Purku­ma­te­ri­aali- ja raken­nus­jä­te­sel­vi­tys (RakL 16 §)

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on hakies­saan raken­ta­mis- tai purka­mis­lu­paa tai tehdes­sään purka­mi­sil­moi­tuk­sen esitet­tävä purku­ma­te­ri­aali- ja raken­nus­jä­te­sel­vi­tys, josta on käytävä ilmi arviot raken­nus- tai purku­hank­keessa synty­vien purku­ma­te­ri­aa­lien määristä. Selvi­tystä ei kuiten­kaan edelly­tetä hankkeissa, joissa purku­ma­te­ri­aa­lien määrä on vähäi­nen. Sellai­sessa uuden raken­nuk­sen raken­ta­mis­hank­keessa, johon ei sisälly purka­mista, on ilmoi­tet­tava arvio ainoas­taan raken­nus­pai­kalta pois kulje­tet­ta­van maa- ja kiviai­nek­sen määrästä.

Purku­ma­te­ri­aali- ja raken­nus­jä­te­sel­vi­tys on päivi­tet­tävä raken­nus- tai purku­hank­keen valmis­tut­tua siten, että siitä käyvät ilmi tiedot raken­nus­pai­kalta pois kulje­tet­tu­jen raken­nus- ja purku­jät­tei­den määristä, toimi­tus­pai­koista ja käsit­te­lystä. Myös uuden raken­nuk­sen raken­ta­mis­hank­keen selvi­tyk­seen on lisät­tävä tiedot synty­neistä raken­nus­jät­teistä.

Raken­ta­mis­hank­kee­seen ryhty­vän on huoleh­dit­tava, että purku­ma­te­ri­aali- ja raken­nus­jä­te­sel­vi­tyk­sessä edelly­te­tyt tiedot ilmoi­te­taan Suomen ympäris­tö­kes­kuk­sen ylläpi­tä­mään Rapu-tieto­jär­jes­tel­mään.

Huomioit­han purku­työn yhtey­dessä myös mahdol­li­sen asbes­ti­työn aiheut­ta­mat vaati­muk­set ja Savo-Pieli­sen jätelau­ta­kun­nan jätehuol­to­mää­räyk­set (LINKKI TÄHÄN).

Purka­mis­lu­paa ja ‑ilmoi­tusta varten tarvit­ta­vat asiakir­jat:

  • Asema­piir­ros, jossa on osoitettu puret­ta­vat raken­nuk­set
  • Raken­nus­pai­kan omistus- tai hallin­ta­oi­keus­to­dis­tuk­set
  • Naapu­rin kuule­mi­nen
  • Selvi­tys purku­jät­teestä
  • Purku­töi­den vastaa­van työnjoh­ta­jan hakemus (ei ilmoi­tus­me­net­te­lyssä)
  • Taloyh­tiön suostu­mus / pöytä­kir­ja­note (hakijana taloyh­tiö)
  • Kauppa­re­kis­te­riote / yhdis­tys­re­kis­te­riote (hakijana yritys, taloyh­tiö, yhdis­tys, tms.)
  • Muut liitteet, joita tapaus­koh­tai­sesti voidaan edellyt­tää lupaha­ke­muk­sen yhtey­dessä.

Poikkea­mis­lupa

Yleistä poikkea­mi­sesta

Kaavoi­tus ja sitä ohjaava aluei­den­käyt­tö­laki yhdessä raken­ta­mis­lain kanssa luovat säännöt aluei­den käyttä­mi­selle ja raken­ta­mi­selle. Kaava­mää­räyk­sistä, raken­nus­jär­jes­tyk­sestä tai muusta raken­ta­mi­sen säänte­lystä voidaan kuiten­kin erityi­sestä ja perus­tel­lusta syystä poiketa.

Milloin poikkea­mi­nen on perus­tel­tua?

Poikkea­mi­selle tulee aina olla erityi­nen ja perus­teltu syy, joka liittyy tontin tai alueen käyttöön. Jos poikkea­mi­sella esimer­kiksi paran­ne­taan asuin- tai toimin­taym­pä­ris­töä, kaupun­ki­ku­vaa, ympäris­töä, turval­li­suutta, palve­lu­ta­soa, raken­nuk­sen käyttöä, suoje­lu­ta­voit­teita tai liiken­neo­loja säännös­ten mukai­seen raken­ta­mi­seen verrat­tuna, on poikkea­mis­lu­van hakemi­nen perus­tel­tua. Henki­lö­koh­tai­set toiveet eivät riitä syyksi poikkea­mi­selle.

Milloin poikkea­mista ei myönnetä?

Poikkea­mis­lu­paa ei myönnetä, jos se aiheut­taa haittaa kaavoi­tuk­selle, kaavan toteut­ta­mi­selle, tai aluei­den käytön muulle järjes­tä­mi­selle, tai vaikeut­taa luonnon­suo­je­lun tai raken­ne­tun ympäris­tön suoje­le­mis­ta­voit­tei­den saavut­ta­mista. Poikkeusta ei saa myöskään myöntää, jos se johtaa vaiku­tuk­sil­taan merkit­tä­vään raken­ta­mi­seen, tai muutoin aiheut­taa merkit­tä­viä haital­li­sia ympäristö- tai muita vaiku­tuk­sia.

Raken­ta­mis­lain muutok­set ja poikkea­mi­nen

Uuden 1.1.2025 voimaan tulleen raken­ta­mis­lain myötä erilli­sille kerro­sa­lal­taan alle 30 m² raken­nuk­sille ja alle 50 m² katok­sille ei enää vaadita raken­ta­mis­lu­paa, jos kyse ei ole asuin­ra­ken­nuk­sen tai vapaa-ajan asunnon raken­ta­mi­sesta. Raken­ta­mis­lu­vasta vapau­tettu raken­ta­mi­nen voi edellyt­tää kuiten­kin myönteistä poikkea­mis­pää­töstä ennen raken­ta­mi­sen aloit­ta­mista, jos aiottu raken­ta­mi­nen on vastoin voimassa olevaa kaavaa tai muita säädök­siä. Kaiken raken­ta­mi­sen lähtö­koh­tana on, että se on voimassa olevan kaava­ti­lan­teen ja muiden raken­ta­mista ohjaa­vien säädös­ten mukaista.

Tietoa menet­te­lyistä

Myöntei­nen poikkea­mis­lupa toimii perus­teena hakea raken­ta­mis­lu­paa poikkea­mi­sen kohteena olevalle raken­ta­mi­selle. Poikkea­mis­lupa ei vielä anna lupaa raken­taa, vaan raken­ta­mi­seen on lisäksi haettava varsi­nai­nen raken­ta­mis­lupa poikkea­mis­lu­van voimas­sao­loai­kana (lukuu­not­ta­matta tapauk­sia, jolloin poikkea­mis­lupa on myönnetty sellaista raken­ta­mista varten, joka ei vaadi raken­ta­mis­lu­paa). Poikkea­mis­lupa on hyödyn­net­tävä kahden vuoden kuluessa poikkea­mis­lu­van voimaan­tu­losta, eli poikkea­mis­pää­töstä vastaava raken­ta­mis­lupa on haettava kahden vuoden sisällä poikkea­mis­lu­van voimaan­tu­losta. Hakijan on syytä ottaa huomioon raken­nus­hank­keen suunnit­te­lussa lupakä­sit­te­lyn vaatima aika. Poikkea­mis­lu­pa­ha­ke­musta koskeva päätös voi olla myös kieltei­nen.

Poikkea­mis­lu­pa­ha­ke­muk­sen käsit­te­ly­aika

Poikkea­mis­lu­pa­ha­ke­muk­sen käsit­te­ly­aika on arviolta 2–4 kuukautta, kun kaikki asiakir­jaan liitty­vät tiedot ja liitteet on toimi­tettu. Huomioit­han, että hakija vastaa tarvit­ta­vien asiakir­jo­jen oikeel­li­suu­desta, ajanta­sai­suu­desta ja toimit­ta­mi­sesta. Hakemuk­sen valmis­telu, ja mahdol­li­nen naapu­rin tai viran­omai­sen kuule­mi­nen voidaan aloit­taa vasta, kun hakemuk­sessa on tarvit­ta­vat tiedot ja liitteet. Hyvin täytetty hakemus asian­mu­kai­sin liittein nopeut­taa käsit­te­lyä. Huomioit­han, että osa hakemuk­sen liitteistä ovat tarpeel­li­sia lähtö­tie­toja jo hankkeen suunnit­te­lu­vai­heessa. Aikai­sella lähtö­tie­to­jen tarkis­ta­mi­sella voidaan välttyä monelta yllätyk­seltä ja viiveeltä.

Muutok­sen­haku ja maksut

Tietoa päätök­sen muutok­sen­hausta ja lainvoi­mai­suu­desta löytyy ohjeesta, sekä päätök­sestä. Päätök­sistä ja lausun­noista peritään maksu voimassa olevan hinnoit­te­lun mukai­sesti.

Poikkea­mis­lu­van hakemi­nen – toimi seuraa­vasti

Ota yhteyttä kirjal­li­sesti Lieksan kaupun­gin raken­nus­val­von­taan [email protected]. Kerro viestis­säsi kyseessä olevan tiedus­telu poikkea­mis­lu­vasta mahdol­li­set muut kysymyk­sesi sekä raken­nus­pai­kan tarkka sijain­ti­tieto, eli kiinteis­tö­tun­nus ja mahdol­li­nen osoite.

Hakemuk­seen liitet­tä­vät lomak­keet

Jos haluat yhdis­tää poikkea­mis­lu­van ja raken­ta­mis­lu­van naapu­rien kuule­mi­sen:

  • Käytä lomaketta Selvi­tys naapu­rien kuule­mi­sesta
  • Rastita kohdat lupaha­ke­muk­sen ja poikkea­mis­ha­ke­muk­sen johdosta

Huomioi:

  • Suostu­mus tarvi­taan kaikilta kiinteis­tön omistajilta/haltijoilta
  • Naapu­rien kuule­mi­sen laajuus vaihte­lee poikkea­mis- ja raken­nus­lu­vassa
  • Naapuri voi olla myös tien toisella puolella tai vasta­päi­nen mökki­naa­puri