Saavu­tet­ta­vuus­se­loste

Tässä saavu­tet­ta­vuus­se­los­teessa kerro­taan, miten Lieksan verkko­si­vut noudat­ta­vat lakia digitaa­lis­ten palve­lu­jen tarjoa­mi­sesta, mitä puutteita näiden saavu­tet­ta­vuu­dessa on ja miten voit antaa meille palau­tetta saavu­tet­ta­vuuson­gel­mista.

Tästä palve­lusta vastaa Lieksan kaupunki. Haluamme, että mahdol­li­sim­man moni käyttäjä pystyy käyttä­mään digitaa­li­sia palve­lui­tamme. Otamme saavu­tet­ta­vuu­den huomioon digitaa­lis­ten palve­lu­jemme kehityk­sessä.

Digipal­ve­lu­laki

Laki digitaa­lis­ten palve­lu­jen tarjoa­mi­sesta velvoit­taa julkista sekto­ria ja osaa yksityi­sen ja kolman­nen sekto­rin organi­saa­tioista noudat­ta­maan saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muk­sia. Laki digitaa­lis­ten palve­lu­jen tarjoa­mi­sesta (306/2019) eli digipal­ve­lu­laki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019.

Digipal­ve­lu­laki sisäl­tää kolme keskeistä vaati­musta, jotka sen piiriin kuulu­vien digipal­ve­lu­jen tulee täyttää:

  • Palve­lun ja sen sisäl­tö­jen tulee täyttää saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muk­set. Kyse on 49 kansain­vä­li­sen Web Content Acces­si­bi­lity Guide­li­nes 2.1 ‑ohjeis­tuk­sen A- ja AA-tason kritee­ristä.
  • Palve­lun ja sen sisäl­tö­jen saavu­tet­ta­vuus tulee arvioida ja saavu­tet­ta­vuu­den tila ja sen mahdol­li­set puutteet esitellä saavu­tet­ta­vuus­se­los­teessa.
  • Palve­lun tulee sisäl­tää sähköi­nen palau­te­ka­nava käyttä­jille saavu­tet­ta­vuus­pa­laut­teen jättä­mistä varten. Palaut­tee­seen tulee vastata 14 päivässä.

Saavu­tet­ta­vuu­den valvonta

Liikenne- ja viestin­tä­vi­rasto Traficom valvoo saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­mus­ten toteu­tu­mista. Jos et ole tyyty­väi­nen saamaasi vastauk­seen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palaut­teen Liikenne- ja viestin­tä­vi­rasto Trafico­mille. Trafico­min sivulla kerro­taan tarkasti, miten valituk­sen voi tehdä ja miten asia käsitel­lään.

Liikenne- ja viestin­tä­vi­rasto Traficom
Digitaa­li­sen esteet­tö­myy­den ja saavu­tet­ta­vuu­den valvon­tayk­sikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhelin­nu­mero vaihde 029 534 5000

Huoma­sitko puutteita saavu­tet­ta­vuu­dessa?

Pyrimme jatku­vasti paran­ta­maan palve­lun saavu­tet­ta­vuutta. Jos löydät ongel­mia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puuttei­den korjaa­mi­seksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Voit ottaa yhteyttä sähkö­pos­titse osoit­teella [email protected].

Tarkem­mat tiedot tekni­sestä saavu­tet­ta­vuu­desta

Sisältö

  • Palve­lussa on paikoit­tain tyhjiä rivin­vaih­toja, jolloin ruudun­lu­ki­ja­käyt­tä­jille tulee ylimää­räistä melua ja askel­let­ta­vaa. (WCAG 1.3.1)
  • Palve­lussa on joitain otsikoksi muotoil­tuja tekstejä, joista puuttuu otsik­ko­tun­nis­teet. (WCAG 1.3.1)

Havait­ta­vuus

  • Sivus­tolla on kuvia, joiden teksti­vas­ti­neet (alt-tekstit) eivät kuvaile kuvan sisäl­töä selkeästi. Tämä vaikeut­taa kuvien sisäl­lön ja käyttö­tar­koi­tuk­sen ymmär­tä­mistä ruudun­lu­ki­joi­den käyttä­jille (WCAG 1.1.1).

Tiedos­tot (esim. pdf-tiedos­tot)

  • PDF ‑tiedos­toissa ilmenee saavu­tet­ta­vuus­puut­teita, jotka voivat haitata sivus­ton käyttöä ruudun­lu­ki­jalla (WCGA 2.2, 1.3.1, 2.4.2, 2.4.4 ).

Tässä lista­tut puutteet pyritään joko korjaa­maan tai selvit­tä­mään ratkai­su­vaih­toeh­dot 31.12.2026??  mennessä.

Miten olemme testan­neet saavu­tet­ta­vuutta?

Tämän saavu­tet­ta­vuus­se­los­teen huomiot perus­tu­vat kolman­nen osapuo­len arvioin­tiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määri­tel­lyt vaati­muk­set.

Palvelu on julkaistu PÄIVÄMÄÄRÄ

Tämä seloste on laadittu PÄIVÄMÄÄRÄ.

Selos­tetta on päivi­tetty viimeksi PÄIVÄMÄÄRÄ.

Laki digitaa­lis­ten palve­lu­jen tarjoa­mi­sesta (306/2019)

Saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muk­set-verkko­si­vusto