Matkapuhelin, johon tullut tekstiviesti. Viestissä kerrotaan aiemmin voimaan tulleen vedenkeittokehotuksen päättymisestä.

Nopeaa tietoa häiriö­ti­lan­teista veden­ja­ke­lussa – olethan rekis­te­röi­ty­nyt palve­luun?

Lieksan kaupun­gin vesihuol­lolla on ollut reilun vuoden ajan käytössä häiriö­ti­lan­tei­den teksti­vies­ti­pal­velu, jolla voidaan tiedot­taa nopeasti muutok­sista tai häiriöistä veden­ja­ke­lussa suoraan kunta­lai­sia. Palve­lua on käytetty jo useam­missa tilan­teissa, niin suunni­tel­luissa vesikat­koissa, kuin yllät­tä­vis­sä­kin häiriö­ti­lan­teissa.

Palvelu on vastan­nut odotuk­sia ja siitä saatu palaute on ollut hyvää. -Toivomme nyt entistä useam­man kunta­lai­sen varmis­ta­van, että omat yhteys­tie­dot ovat ajan tasalla palve­lussa, sanoo vesihuol­to­pääl­likkö Ville Nevalai­nen.

Nopean tiedot­ta­mi­sen merki­tys koros­tuu äkilli­sissä palve­lu­kat­koissa, kuten pari viikkoa sitten Panka­kos­kella sattu­neessa putki­ri­kossa, jonka yhtey­dessä epäil­tiin juoma­ve­den saastu­neen. -Jaoimme tiedot­teet tilan­teesta kiinteis­töi­hin, joihin emme olleet saaneet yhteyttä teksti­vies­ti­pal­ve­lun kautta, mutta se on väistä­mättä hitaam­paa, kuin suoraan asiak­kai­den puheli­miin lähetet­tä­vät tiedot­teet, Nevalai­nen toteaa.

Miten häiriö­vies­tintä toimii?

  • Häiriö­ti­lan­teissa tiedot­ta­mi­sen kohde­ryhmä valitaan digitaa­li­sesta palve­lusta osoit­tei­den perus­teella ja teksti­viesti lähete­tään automaat­ti­sesti kaikille yli 16-vuotiaille asukkaille, joiden puhelin­nu­mero ja osoite on julki­nen.
  • Osoite­tie­dot on yhdis­tetty asukkai­den henki­lö­koh­tai­siin numeroi­hin. Mikäli ihmiset toivo­vat saavansa ilmoi­tuk­set esimer­kiksi työnu­me­roon, tulee nämä numerot rekis­te­röidä palve­luun erikseen.
  • Jos kiinteis­tö­jen omista­jilla ja asukkailla on salai­nen tai estetty puhelin­nu­mero, tulee numero rekis­te­röidä palve­luun kaupun­gin verkko­si­vuilla osoit­teessa: www.lieksa.fi/hairioviestinta
  • Tiedot­teita voi tilata itsel­leen useam­masta osoit­teesta, esimer­kiksi oman kodin lisäksi myös vuokra- tai vapaa-ajana­sun­non, kesämö­kin tai vastaa­van osoit­teesta.
  • Teksti­vies­tin lisäksi häiriö­tie­dot­teet voi tilata sähkö­pos­tiin.
  • Häiriö­tie­dot­teet julkais­taan myös kaupun­gin häiriö­vies­tintä-verkko­si­vuilla, jossa voimassa olevat häiriö­ti­lan­teet ovat nähtä­vissä tiedot­teina ja kartalle merkat­tuina.

Palvelu huomioi digipal­ve­luille asete­tut saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muk­set. Mikäli rekis­te­rissä olevan puhelin­nu­me­ron halti­jalla on käytös­sään puhelin, joka ei voi ottaa vastaan teksti­vies­tejä, palvelu soittaa numeroon ja tiedote kuuluu automaat­ti­sena äänivies­tinä.

Järjes­tel­mään tallen­net­tuja numeroita ei käytetä muuhun kuin häiriö­tie­dot­ta­mi­seen. Numeroita ei myydä tai luovu­teta eteen­päin ja ne ovat tallessa salasa­na­suo­ja­tulla palve­li­mella, johon on pääsy vain teksti­vies­ti­jär­jes­tel­mää käyttä­villä henki­löillä.

Kaupunki tai vesihuolto ei koskaan kysy esim. maksu­tie­toja palve­lun kautta, eikä lähetä laskuja teksti­vies­tillä asiak­kail­leen.

Lisätie­toja:

Hanne Turunen, toimis­toin­si­nööri

[email protected] / 040 1044 736

Muokattu viimeksi 17.11.2025

Uutiset