Viestin­tä­ohje, graafi­nen ilme ja kaupun­gin vaakuna

Viestin­nän perus­teh­tä­vänä on lisätä kaupun­ki­lais­ten, yhtei­sö­jen ja kaupun­gin henki­lös­tön tiedon­saan­tia ja vuoro­vai­ku­tusta. Viestin­nällä lisätään yhtei­söl­li­syyttä ja annetaan kunta­lai­sille mahdol­li­suus vaikut­taa oman kaupun­gin asioi­hin.

Viestin­nän tulee olla suunni­tel­mal­lista ja yhden­mu­kaista koko kaupun­ki­kon­ser­nissa, ja viestintä on keskei­nen johta­mi­sen väline, joka tukee kaupun­gin strate­giassa määri­tel­ty­jen tavoit­tei­den saavut­ta­mista.

Viestin­nällä

  • tiedo­te­taan kaupun­gin tavoit­teista, suunni­tel­mista ja päätök­sen­teosta sekä palve­luista ja toimin­nasta
  • luodaan edelly­tyk­set avoimelle vuoro­vai­ku­tuk­selle ja kunta­lais­ten mahdol­li­suuk­sille vaikut­taa kaupun­gin toimin­taan sekä aktivoi­daan kunta­lai­sia osallis­tu­maan ja pitämään huolta elinym­pä­ris­tös­tään
  • ediste­tään kaupun­gin kehit­tä­mistä ja lieksa­lais­ten hyvin­voin­tia
  • tehdään kaupun­kia myöntei­sesti tunne­tuksi

[email protected]

Viestin­tä­ohje

Viestin­tää on toteu­tet­tava suunni­tel­mal­li­sesti ja yhden­mu­kai­sesti koko kaupun­gissa ja kaupun­ki­kon­ser­niin kuulu­vissa yhtiöissä, ja viestin­tää ohjaa­vat Lieksan kaupun­ki­kon­ser­nin viestin­tä­pe­ri­aat­teet. Viesti­mällä aktii­vi­sesti ja monika­na­vai­sesti varmis­te­taan myös toimiva viestintä poikkeus­ti­lan­teissa.

Graafi­nen ilme

Kaupun­gin viestin­nän tulee olla tunnis­tet­ta­vaa sisäl­lön ja tyylin lisäksi myös visuaa­li­sesti. Lieksan kaupun­gin ja kaupun­ki­kon­ser­nin viestin­nässä käyte­tään yhtenäistä tyyliä ohjeis­ton mukai­sesti niin typogra­fian, värimaa­il­man kuin logojen osalta.

Vivah­teik­kaan tarinal­li­nen ilme on saanut inspi­raa­tionsa Lieksaa ympäröi­västä jylhästä luonnosta sekä seudun värik­käästä kansan­pe­rin­teestä ja histo­riasta. Visuaa­li­suus tavoit­te­lee ikonista tunnis­tet­ta­vuutta ja taian­omaista tunnel­maa. Rajat niin faktan ja fiktion kuin menneen, nykyi­sen ja tulevan välillä on häivy­tetty. Aika ja ilmiöt sulau­tu­vat pelkis­te­tyssä ilmai­sussa vaikut­ta­van vahvaksi mutta silti lämmin­hen­ki­seksi, tunteita herät­tä­väksi viestin­näksi.