Varhais­kas­va­tuk­sen tuki

Yleinen, tehos­tettu ja erityi­nen tuki varhais­kas­va­tuk­sessa

Ennal­taeh­käi­se­vän työn ja varhai­sen puuttu­mi­sen toimin­ta­mal­lin mukaan varhais­kas­va­tuk­sen henki­lös­töllä on Lieksassa keskei­nen rooli lapsen tuentar­pei­den havait­se­mi­sessa ja huolen puheeksi ottami­sessa huolta­jien kanssa. Huolen herätessä asiasta keskus­tel­laan mahdol­li­sim­man pian huolta­jien kanssa. Huolta­jille annetaan tietoa lapsen kehityk­sen, oppimi­sen ja hyvin­voin­nin tukimuo­doista ja heitä kannus­te­taan ottamaan puheeksi omat havain­not lapsen kehityk­seen ja oppimi­seen liitty­vistä haasteista.

Lieksassa lapsen tuen järjes­tä­mistä ohjaa kolmi­ta­soi­nen malli (yleinen tuki, tehos­tettu tuki ja erityi­nen tuki), jonka tarkoi­tus on helpot­taa määrit­te­le­mään tuen tarpeessa olevan lapsen tilan­netta. Lieksan varhais­kas­va­tus tekee tiivistä moniam­ma­til­lista yhteis­työtä Lieksan neuvo­lan, perhe­neu­vo­lan ja terapeut­tien kanssa lapsen tukemi­seksi parhaalla mahdol­li­sella tavalla.

Tuen prosessi Lieksan varhais­kas­va­tuk­sessa  

Lapsen etu edellyt­tää hyvää yhteis­työtä kasvat­ta­jien ja huolta­jien välillä. Meille Lieksan varhais­kas­va­tuk­sessa on tärkeää, että tuemme lapsen vahvuuk­sia yhdessä ja varmis­tamme lapselle Tarkoi­tuk­sena on tukea lapsen vahvuuk­sia yhdessä ja varmis­taa hänelle edelly­tyk­set edetä omalla opinpo­lul­laan luottaen itseensä sekä mahdol­lis­taa oppimi­sen ja kasva­mi­sen ilo.

Laki lapselle annet­ta­vasta tuesta on muuttu­nut . Annet­ta­vasta tuesta tehdään  hallin­to­pää­tös.  

Kaikki varhais­kas­va­tuk­sessa olevat lapset saavat tarpei­densa mukaan yleistä tukea. Lapsi voi tarvita tukea esimer­kiksi pukemi­sessa, siirty­mä­ti­lan­teissa, kaveri­suh­teissa, leikki­mi­sessä tai kielen kehityk­sessä. Lasta tuetaan yksilöl­lis­tä­mällä varhais­kas­va­tuk­sen pedago­gista toimin­taa. Tukea annetaan niin kauan kuin lapsi sitä tarvit­see. Yleisessä tuessa hallin­to­pää­tös tehdään mahdol­li­sista tukipal­ve­luista kuten avustaja- tai tulkit­se­mis­pal­ve­luista, apuvä­li­neistä tai erityi­so­pet­ta­jan antamasta säännöl­li­sestä tuesta ja opetuk­sesta. Päätös edellä maini­tuista tukipal­ve­luista tehdään Lieksan kaupun­gin hallin­to­sään­nön mukai­sesti. 

Tehos­tet­tua tukea annetaan, jos yleinen tuki ei riitä lapselle. Tehos­tettu tuki voi olla lyhyt- tai pitkä­ai­kaista ja sitä annetaan niin kauan kuin lapsi tarvit­see. Tukitoi­met ovat säännöl­li­siä ja saman­ai­kai­sesti voi toteu­tua useita eri tukimuo­toja. Tehos­te­tun tuen aloit­ta­mi­nen ei edellytä diagnoo­sia. Tehos­te­tusta tuesta ja sen aikana tarvit­ta­vista tukitoi­mista tehdään hallin­to­pää­tös Lieksan kaupun­gin hallin­to­sään­nön mukai­sesti.  

Erityi­nen tuki on vahvin tuen taso. Erityistä tukea annetaan, mikäli tehos­tettu tuki ei ole riittä­vää, tai kun lapsi tarvit­see sitä esimer­kiksi vammasta, sairau­desta tai kehityk­sen viiväs­ty­mästä johtuen. Tukitoi­met suunni­tel­laan aina yksilöl­li­sesti. Erityi­nen tuki on jatku­vaa ja kokoai­kaista tuen tarvetta, jonka aikana on käytössä useita eri tukimuo­toja ja tukipal­ve­luita. Mikäli lapsen tilanne muuttuu päätök­sessä päätet­ty­jen asioi­den osalta tehdään uusi hallin­to­pää­tös.  

Erityi­sen tuen aloit­ta­mi­nen ei edellytä diagnoo­sia tai kuntou­tus­tar­vetta, eikä aikai­sem­paa tehos­te­tun tuen antamista. Erityi­sestä tuesta ja sen aikana tarvit­ta­vista tukitoi­mista tehdään hallin­to­pää­tös Lieksan kaupun­gin hallin­to­sään­nön mukai­sesti  .

Huolta­jat hakevat opetuk­sen järjes­tä­jältä oikeutta piden­net­tyyn oppivel­vol­li­suus­teen erilli­sellä lomak­keella keskus­tel­tu­aan ryhmän opetta­jan ja laaja-alaisen erityi­so­pet­ta­jan kanssa asiasta.

Hallin­to­pää­tös piden­ne­tystä oppivel­vol­li­suu­desta tehdään Lieksan kaupun­gin hallin­to­sään­nön mukai­sesti. Ks. varhais­kas­va­tus­suun­ni­telma ja esiope­tuk­sen suunni­telma, luku 5. 

Päätös piden­ne­tyn oppivel­vol­li­suu­den (huoltaja hakee piden­net­tyä oppivel­vol­li­suutta) aloit­ta­mi­sesta tehdään ennen sen vuoden syyslu­ku­kau­den alkua, kun lapsi täyttää 5 vuotta, jolloin lapsen oikeus varhen­net­tuun esiope­tuk­seen voi toteu­tua -> Lapselle tehdään tällöin myös hallin­to­pää­tös erityi­sestä tuesta, joka laadi­taan Lieksan kaupun­gin hallin­to­sään­nön mukai­sesti.   

 
Varhais­kas­va­tuk­sen tuen proses­sin kulku:  

  1. Ryhmässä koko henki­löstö havain­noi lapsia ja havain­not kirja­taan lapsen varhais­kas­va­tus­suun­ni­tel­maan (vasu). Tarvit­taessa konsul­toi­daan varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­ta­jaa ja havain­not noste­taan keskus­te­luun huolta­jan kanssa. Huomioi­daan yhteis­työ­ta­hot. 
  2. Varhais­kas­va­tuk­sen opetta­jat ja tarvit­taessa laaja-alainen varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­taja (lveo) kartoit­ta­vat, mitä pedago­gi­sia ratkai­suja ryhmässä on jo käytössä yleisen tuen osalta. Mikäli yleinen tuki ei riitä ja tarvi­taan pidem­piai­kaista tukea, varhais­kas­va­tuk­sen opettaja tai tarvit­taessa varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­taja on yhtey­dessä huolta­jaan. Keskus­tel­laan lapsen tuen tarpeesta ja tuen tasosta. Lasta hoita­van ryhmän opettaja toimii vastuu­hen­ki­lönä. 
  3. Vasukes­kus­te­lun tai monia­lai­sen yhteis­työ­pa­la­ve­rin aikana keskus­tel­laan lapsen tuen tarpeesta ja tasosta. Laaja-alainen varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­taja valmis­te­lee kuule­mi­seen liitty­vät asiakir­jat ja ryhmän opettaja antaa huolta­jalle esitäy­te­tyn viran­hal­ti­ja­pää­tök­sen liite­lo­mak­keen tutus­tut­ta­vaksi. Sovitaan huolta­jan kuule­mi­sa­jan­koh­dasta 7 vuoro­kau­den sisällä palave­rista. Huolta­jan kuule­mi­sen suorit­taa ryhmän opettaja, erityi­so­pet­taja tai tarvit­taessa kiertävä varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­taja.
  4. Kuule­mi­sessa täyden­ne­tään tarvit­taessa viran­hal­ti­jan tukipää­tök­sen liite­lo­make yhdessä huolta­jan kanssa. Kuule­mi­sessa kirja­taan huolta­jan kanta asiaan, tuen päätös ei edellytä huolta­jan suostu­musta, koska lapselle on annet­tava hänen tarvit­se­mansa kasvun ja oppimi­sen tuki riittä­vällä tuen tasolla. 
  5. Tehty hallin­to­pää­tös annetaan tiedoksi huolta­jalle ja lapsen ryhmään. Päätös kirja­taan lapsen varhais­kas­va­tus­suun­ni­tel­maan. Päätös on valitus­kel­poi­nen, ohjeet tulevat päätök­sen mukana.